Dutch Drone Academy gaat samenwerking aan met Skytools voor verzorgen van opleidingen

Dutch Drone Academy heeft een samenwerkingsovereenkomst met Skytools (onderdeel van de wereldwijd opererende Terra Drone Group) gesloten met als doel om klanten in verschillende sectoren te kunnen voorzien van geaccrediteerde drone-opleidingen. Het gaat daarbij om zowel opleidingen conform de oude nationale regeling voor ‘State Operators’ als opleidingen onder de nieuwe EASA (EU) wetgeving.

Dankzij de samenwerkingsovereenkomst zal kennis van Dutch Drone Academy op het gebied van educatie gecombineerd worden met expertise van Skytools op het vlak van hardware en toepassingen van drones. Daardoor is het mogelijk om praktijkgerichte opleidingen van hoge kwaliteit aan te bieden, die goed aansluiten op de behoeften van organisaties die onbemande luchtvaart aan hun dienstenpakket willen toevoegen.

Zowel ROABL als EASA
Doordat Dutch Drone Academy door de overheid is aangewezen als erkende vliegschool*, kan Skytools dankzij deze samenwerking zowel RPA-L opleidingen onder zowel de oude nationale ‘Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen’ (ROABL) als onder de nieuwe EASA wetgeving faciliteren.

Dat eerste is van belang voor zogenaamde state actors: dat zijn overheidspartijen die vooralsnog blijven werken conform de nationale droneregelgeving. Het op de EASA geschoeide cursusaanbod is bestemd voor alle drone-operators die te maken krijgen met de nieuwe Europese regelgeving. Skytools zal zowel opleidingen voor de Categorie Open als voor de Categorie Specifiek aanbieden.

Theorie online, praktijk op twee locaties
Opleidingen in de EASA Categorie Specifiek zullen in het begin met name bestaan uit opleidingen gericht op de twee standaard scenario’s voor vliegen boven bebouwing en vliegen buiten het zicht. Naarmate de implementatie van de EASA wetgeving in Nederland concreter wordt, zal het opleidingsaanbod verder worden uitgebreid.

Theorielessen kunnen dankzij de e-learning omgeving die werd ontwikkeld door Dutch Drone Academy volledig online worden gevolgd. Praktijklessen voor de Categorie Specifiek en voor RPA-L cursisten kunnen dankzij de samenwerking op twee verschillende locaties worden aangeboden, namelijk in Heinenoord en in Valkenburg, ZH (Unmanned Valley).

Eigen Drone Academy
“Met de door onszelf ontwikkelde en ISO-gecertificeerde leeromgeving bieden wij klanten de mogelijkheid een dedicated drone academy neer te zetten, geheel uitgevoerd in de eigen look and feel. We doen dit sinds 2016 voor MBO scholen (drone keuzedelen) en sinds vorig jaar ook voor andere organisaties waaronder de NVM (AvV), HCC, KNVvL en verschillende dronewinkels. Op deze manier bieden we cursisten van onze partners een op maat ingerichte en veilige omgeving aan om hun opleiding te volgen. Wat de samenwerking met Skytools bijzonder maakt is dat we nu voor het eerst ook op het hogere niveau van de Categorie Specifiek een verregaande samenwerking zijn aangegaan, passend bij het niveau van de klanten van Skytools”, aldus Parcival Hofland van Dutch Drone Academy.

“Dankzij de samenwerkingsovereenkomst kunnen we onze klanten een totaalpakket aanbieden; van advies bij de aankoop van hardware tot en met de benodigde opleidingen. Skytools ziet in Dutch Drone Academy een geschikte partner om de komende jaren voorop te lopen in de ontwikkeling van verschillende innovatieve sectorspecifieke drone-opleidingen”, stelt Herman Vulkers van Skytools.

Parcival Hofland- eindverantwoordelijk manager Dutch Drone Academy

Ik wil graag meer weten over wat jullie ons kunnen aanbieden.

Samenwerking Skytools

* Dutch Drone Academy (een handelsnaam van Drone Education Centre B.V.) is met ingang van 10 augustus 2020 erkend door de Inspectie Leefomgeving en Transport als Registered Training Facility (RTF) onder nummer NL-RTF-507/1 en op 31 december 2020 middels een publicatie in de Staatscourant (IENW/BSK-2020/247105) een Aangewezen Opleidingsinstelling voor EASA opleidingen bevonden door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.